Matkalla maata pitkin

Image
Reittimme Helsingistä Münsteriin
2023-01-17

Lentämisen hiilidioksidipäästöt ovat olleet polttava puheenaihe jo useamman vuoden ajan, nousten erityisen laajasti keskusteluun kun koronaviruspandemian myötä lentomatkustamisen määrä hetkellisesti romahti (UN News, 2021). Tämän myötä on syntynyt paljon keskustelua myös vaihtoehtoisista matkustustavoista. Olennainen kysymys kuuluukin: kuinka käytännöllistä junamatkustaminen Euroopassa on? Kun keväällä 2022 koitti ensimmäinen EU 1,5° Lifestyles -kumppaneiden tapaaminen kasvokkain Saksassa, päätimme yhdessä kollegani Daniel Leiviskän kanssa jättää lentämisen väliin. Suuntasimme sen sijaan junalla ja lautalla seikkailulle Helsingistä Saksan Münsteriin. Kaikille niille, jotka ovat edes hieman kiinnostuneita matkustamaan muilla tavoin kuin lentäen, haluamme jakaa sekä inspiroivan että realistisen esimerkin omasta matkakokemuksestamme.

Matkamme alkoi perjantaina iltapäivällä Helsingin Katajanokalta, jossa nousimme Tukholmaan vievään laivaan. Koska matka taitettiin suurimmalta osin yön aikana, olimme varanneet pienen kahden hengen hytin. Illalla lähinnä oleskelimme hytissä ja teimme muutaman kävelylenkin lauttakannelle haukkaamaan raitista ilmaa.

Saavuimme Tukholmaan seuraavana aamuna kymmeneltä. Suuntasimme ensin mahtavalle vegaanibrunssille Hermansiin (kiitos Danielille vinkistä!) aivan keskustan kupeessa, josta lähdimme hitaasti kävelemään kohti päärautatieasemaa. Matkalla bongasimme harmaahaikaran kuninkaanlinnan vieressä olevassa kanavassa. Päätimme hengailla siinä sen kanssa hetken, sillä sää oli todella kaunis ja lämmin.

Image
Brunssi Hermansissa ja harmaahaikara, tukholmalainen ystävämme
Brunssi Hermansissa ja harmaahaikara, tukholmalainen ystävämme

Iltapäivällä hyppäsimme Snälltåget-junaan, joka vei meidät Tukholmasta aina Hampuriin asti. Meillä oli tälläkin kertaa makuuhytti, joka sopi täydellisesti kahdelle, joskin kaikkiaan petipaikkoja oli kuusi! Iltapäivän aikana teimme töitä ja kävimme päivällisellä sympaattisessa junaravintolassa "Krogenissa". Pääsimme myös ihastelemaan hienoja maisemia, mukaan lukien auringonlasku matkalla Malmöhön ja täysikuu ylittäessämme yöllä sillan Kööpenhaminaan. Aamulla heräsimme auringonpaisteeseen jossain päin Saksaa ja söimme pienen aamiaisen hytissämme. Kaiken kaikkiaan matka kesti noin 17 tuntia, ja matkustus Snälltågetin kyydissä oli yksi reissumme kohokohdista.

Image
Maisemia junasta
Image
Kurkistus makuuhyttiin
Kurkistus makuuhyttiin

Saavuttuamme Hampuriin sunnuntaiaamuna yhdeksältä lähdimme ensimmäiseksi pienelle kävelylle, sillä kaupunki oli kummallekin entuudestaan tuntematon. Kiertelimme kaupungilla hieman ja kävimme syömässä erittäin herkulliset vegaaniset hampurilaiset. Kaiken kaikkiaan emme viettäneet kaupungilla juurikaan aikaa, sillä seuraavan junamme oli määrä lähteä jo kello 13.00. Koska Hampurin päärautatieasemalla oli kuitenkin sattunut pari päivää aiemmin kaapelipalo, asemalla oli hieman ylimääräistä häslinkiä ja junia oli myöhässä. Asema oli tupaten täynnä ihmisiä, sillä moni juna oli joko peruttu tai myöhässä. Onneksi onnistuimme 1,5 tunnin odottelun jälkeen pääsemään junaan, joka suuntasi Münsteriin. Parin tunnin junamatkan jälkeen olimme vihdoin perillä! Hieman väsyneinä, mutta tyytyväisinä.

Matkamme pähkinänkuoressa:

  • Perjantai 17.15: Laivamme lähtee Helsingistä kohti Tukholmaa.
  • Lauantai 10.00: Saavumme Tukholmaan ja vietämme päivän kaupungilla.
  • Lauantai 16.15: Snälltåget lähtee Tukholmasta ja matkaamme Tanskan kautta Saksan Hampuriin.
  • Sunnuntai 9.00: Saavumme Hampuriin ja vietämme aamun ja keskipäivän tutustuen kaupunkiin.
  • Sunnuntai 16.00: Junamme on lähes kaksi tuntia myöhässä, mutta lopulta pääsemme matkaan kohti Münsteriä.
  • Sunnuntai 18.00: Saavumme vihdoin määränpäähämme!

Kaikkiaan matkustimme kaksi päivää, johtuen osittain Hampurissa sattuneesta viivästyksestä, joka oli ainoa matkalla kohtaamamme (pieni) ongelma. Tämän lisäksi Snälltågetin matkaosuus kesti hieman tavallista kauemmin Ruotsissa tehtävien ratatöiden vuoksi. Kaikki liput olimme varanneet etukäteen, ja kuten sanottua, meillä oli makuuhytit yöpymisiin. Tämä helpotti matkantekoa huomattavasti, mutta samalla tuli myös kalliimmaksi. Vaikka vuoteet olivat melko kapeat, saimme silti nukuttua hyvin. Lisäksi olimme molemmat pakanneet matkaa varten melko kevyesti, koska tiedossa oli paljon kävelyä.

Vinkki: Junalla matkustettaessa parasta on se, että voi seurata maisemien ja arkkitehtuurin muuttumista eri maiden välillä. Tämä tekee itse matkustamisesta jo osan reissua aivan uudella tavalla, ja pidimmekin kovasti maisemien katselemisesta. Vaikka itse matka olikin lentämiseen verrattuna pidempi, se ei haitannut meitä. Meistä oli erittäin hauskaa kulkea eri kaupunkien ja maiden läpi matkalla lopulliseen määränpäähämme. Kaiken kaikkiaan reissu rohkaisi meitä suosimaan junia tulevaisuudessakin ulkomailla matkustaessamme, ainakin yhteen suuntaan.

Annastina Saari, D-mat Oy.

 

Viitteet:
UN News. (2021). Air travel down 60 per cent, as airline industry losses top $370 billion: ICAO. Saatavilla osoitteessa: https://news.un.org/en/story/2021/01/1082302 [Viitattu: 30.8.2022].

Kuvat:
Kansikuva: Muokattu kuvakaappaus Google Mapsista.
Kuva 1: Annastina Saaren kameranrulla.
Kuva 2: Daniel Leiviskän kameranrulla.
Kuva 3: Daniel Leiviskän kameranrulla.
Kuva 4: Annastina Saaren kameranrulla.